Lehdistötiedote: Pipolätkäilijät ja jääkiekkolegendat pipolätkää pelastamassa

Pipolätkäilijät ja jääkiekkolegendat pipolätkää pelastamassa

Jo viidettä kertaa Helsingissä järjestettävä Save Pond Hockey -pipolätkäturnaus ilmastonmuutosta vastaan pelataan tulevana lauantaina 9.2.2019 Brahenkentällä Kalliossa. Turnauksessa on tänä vuonna mukana ennätykselliset 32 joukkuetta, joissa kurvailee yhteensä yli 250 pelaajaa.

Tänä vuonna turnaus avataan korkean tason näytösottelulla, johon Save Pond Hockey -joukkueen vastustajaksi on kutsuttu Punakone- ja NHL-legenda Vjatšeslav Fetisovin kipparoima The Last Game -joukkue. Näytösottelujoukkueiden riveissä nähdään tunnettuja NHL- ja Liiga-alumneja.

”Nimenomaan ulkojäät auttoivat minua unelmani saavuttamisessa. Vietin lapsuuteni käytännössä kaikki päiväni jopa lokakuusta huhtikuuhun Moskovan lampien ja jokien jäillä. Nykyään luistinten sijasta tarvittaisiin valitettavasti uima-asut. Mahtava päästä Helsinkiin pelaamaan ulkojäille yhteisen tärkeän asian puolesta!” Fetisov totetaa.

Kaiken voittanut jääkiekkoikoni ja YK:n ympäristöohjelman napa-alueiden hyvän tahdon lähettiläs Fetisov on järjestämässä myös omaa ilmastonmuutoksen vastaista jääkiekkotapahtumaa keväälle 2020. (mm. Suomen kuvalehti, YLE, HBL, IS)

”Ilmastonmuutoksesta on tullut meidän kaikkien jääkiekkoa rakastavien pahin vihollinen. Tästä syystä olemme taas kutsuneet jääkiekkoilijat ja pipolätkän harrastajat turnaukseen sitä vastaan. Ilmasto lämpenee ja talvet lyhenevät”, sanoo yksi tapahtuman järjestäjistä Svante Suominen.

Huoli ilmastonmuutoksesta kiirii kiekkopiireissä yhä laajemmalle. Turnaukseen omalla joukkueellaan osallistuva Suomen seuratuin urheilusarja Liiga julkisti hiilijalanjälkensä marraskuussa ja oman ympäristöohjelmansa äskettäin (liiga.fi). Tammikuun lopulla Lahden Pelicans asetti tavoitteekseen olla maailman ensimmäinen hiilineutraali urheiluorganisaatio (mm. YLE, HS). Myös lumilajit ovat mukana talvien pelastamisessa.

Tänä vuonna ilmastonmuutoksen vastaisia Save Pond Hockey -turnauksia järjestetään Helsingin lisäksi myös Mikkelissä, Tampereella ja Oulussa. Tapahtumien pääasiallinen tarkoitus on pitää ilmastoasiaa esillä hauskalla tavalla. Järjestäjien toiveena on saada ilmastonmuutoksen vastainen kamppailu koko kiekkoilevan ja jääkiekkoa seuraavan maailman agendalle.

“Talvilajit ovat syntyneet ulkona, ja ulkoilmalajeina haluamme ne myös säilyttää. Unelmamme on, että myös tulevaisuudessa lapset saavat tasavertaiset mahdollisuudet rakastua jääkiekkoon omilla lähikentillään”, Suominen linjaa.

Näytösottelun avauskiekko pudotetaan Brahenkentällä lauantaina 9.2. klo 10. Tapahtuma on kaikille avoin ja pääsymaksuton. Turnausten sponsori- ja osallistumismaksuista saatava tuotto käytetään ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön.

Lisää tietoa:

Save Pond Hockey ry: https://savepondhockey.org/
The Last Game: https://www.unenvironment.org/events/un-environment-event/last-game

Median käytettävissä myös valokuva- ja materiaalipankki, jota päivitetään turnauksen edetessä: https://drive.google.com/drive/folders/1vQg2TJyAy-Ireb93qegRk_RAIkZXxv8K

Mainitsethan kuvaajan: Marko Seuranen Photography

Yhteystiedot: